"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

sobota 2. dubna 2016

Monology vagíny


MONOLOGY VAGÍNY
EVE ENSLER

-
Čteno v březnu 2016 česky
-
(The Vagina Monologues)



"Moje vagina je mušle, tulipán a osud."



Eve Ensler objížděla státy a povídala si s ženami o jejich vagínách.
Pokud je pro vás slovo vagína nepříjemné, pokud se bojíte říct nahlas slovo poštěváček, tak tahle knížka je přímo pro vás! Ne, nedělám si srandu, zrovna takoví lidé tuto knížku potřebují nejvíce.
Další cílovkou jsou lidé, kteří si myslí, že ženy si za své znásilnění mohou samy /respektive, že svým chováním mohou ovlivnit, zda budou či nebudou znásilněny/. Pokud si teď ťukáte na čelo, tak vězte, že zhruba 45 % našich občanů (dle posledního průzkumu, který jsem četla) si myslí, že žena si za znásilnění zcela či částečně může sama. VIZ ZDE.
Pro takové lidi tyhle knížky taky potřebujeme.

Monology vagíny se dělí na část samotných monologů, které Eve sepsala na základě rozhovorů, které vedla s ženami a vězte, že se dočtete věci zajímavé, otřesné i milé. Nebuďte moc zklamaní, když zjistíte, že samotné monology v knížce zabírají část nejmenší. A víte co, klidně si můžete přečíst jen je. Nebo si můžete přečíst pouze úvod, kdy vám autorka vysvětluje, proč s tímhle začala. Nebo část o V-Day - hnutí pro ukončení násilí na ženách.
Vpravdě mě nejvíce zaujala právě tato část. V-day je hnutí, které bohužel stále potřebujeme a asi ještě nějaká ta léta potřebovat budeme. Vzpomeňme si na výsledky průzkumu, o kterém píšu o pár řádku výše, vzpomeňme si, že stále existuje ženská obřízka atd.

Musím říct, že já jsem s vagínami více než v pohodě, nijak mě nešokují a není mi nepříjemné o nich slyšet. Stejně tak se dlouhodobě zajímám o práva žen atd, tudíž mi moc nového knížka nepřinesla. Dokonce mě i nudila, což je důvodem mého nízkého hodnocení.
Každopádně číst knížku feminismem nepolíbená /respektive políbená, ale jen lehce/, tak si z této knížky pravděpodobně udělám nový kult /ale 15 mi bylo už dávno.../.

Takže ano, pro spoustu lidí může být tato knížka naprosto nečekanou vlnou, která je jinak v životě docela míjí. Proto jsem za to, že pokud se o taková témata aktivně sami nezajímáte, abyste dali monologům šanci!
A pokud se o taková témata zajímáte, věřím, že po knížce stejně ze zvědavosti jednou sáhnete.

Pokud se do monologů začtete /nebo je již máte za sebou/, dejte určitě vědět, jak na vás působily :)
Určitě bych publikum nezužovala pouze na ženy. Naopak!

2/5

Žádné komentáře:

Okomentovat