"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

neděle 3. ledna 2016

172 Hours on the Moon

172 HOURS ON THE MOON
JOHAN HARSTAD
-
Čteno v prosinci 2015 anglicky
-
Originál vydán v roce 2008 (Darlah - 172 timer på månen)
Česky zatím nevyšlo
-

(bohužel jsem neměla v rukou zrovna toto vydání, ale nemohla jsem odolat a nevložit zde právě tuto dokonalou obálku!)



Horor z Norska! Woho!
Tato knížka není zrovna novinkou, takže pokud sledujete zahraniční YA booktubery a čtete knížky v angličtině, pravděpodobně už jste o 172 hodin na Měsíci slyšeli.
O co tedy v této knížce jde?
NASA chce uskutečnit misi na Měsíc, ale je tady problém - lidem v roce 2018 nepřijde cesta na Měsíc tak vzrušující, jako tomu bylo před desítkami let. Kde není zájem veřejnosti, tam nejsou peníze. Chytré hlavičky z NASA však přišly na skvělý nápad! Když udělají celosvětovou loterii pro teenagery, jejíž 3 vítězové budou mít možnost vyjet na Měsíc spolu s astronauty, tak to nebude svět moci jen tak ignorovat! Úchvatný výlet do vesmíru a 172 hodin na Měsíci, no neberte to!

Musím říct, že jsem si představovala více sci-fi.
Myslela jsem, že většina děje se bude odehrávat právě na Měsíci nebo minimálně ve vesmíru.
Přiznejme si - čekala jsem Marťana v hororovém stylu, čekala jsem The Waters of Mars v knižní podobě (stále jedna z mých nejoblíbenějších Dr. Who epizod). Ale ne!
První půlku čtete různé narážky na to, že mise na Měsíc není úplně dobrým nápadem, různé podivné náhody naznačují, že mise na Měsíc nebude procházkou růžovou zahradou, ale to je "TAJEMSTVÍ", takže něčeho více než narážek se nedočkáte. Taky se seznamujete s vítězi slavné loterie a zjistíte, že pro cestu do vesmíru jim stačí TŘI MĚSÍCE výcviku. A dokonce při tom mají čas probrat i historii :D! Jsou to astronautí rychlokvašky.

Na jednu stranu se mi líbilo, že nám bylo do detailu ukázáno, proč se Mia, Midori a Antoine rozhodli přihlásit... na druhou stranu se tím výrazně zkrátil čas na celé měsíční dobrodružství!



Tím, že nám na samotný Měsíc nezbývá moc času, vše se velice brzy po přistání rozjede. Až mě překvapilo, jak najednou celý děj pádí. Každopádně ani v té rychlosti nešlo přehlédnout, jak debilní rozhodnut postavy dělaly.
A nejsou to ty klasické horrorové klišé jako - támhle slyším, že něco vrže, i když tam nikdo nemůže být, půjdu se tam sama podívat. Nene, tady jsou zcela nové levely hloupých rozhodnutí, nad kterými mi rozum zůstával stát.
I přesto mi místy běhal mráz po zádech a na rozčilování se nad nějakými nelogičnostmi nebyl ani tak moc čas. Navíc, co čekat v knížce, kde NASA udělá loterii a neschytá za to žádnou kritiku. Rodiče jsou nadšení, média to milují, jen ti teenageři se drží trochu zpátky. V jakou kouzelnou společnost jsme to dospěli!

I tak zůstala knížka čtivá a napínavá. Byla výborná, vážně jsem se pobavila. Zároveň byla dost hrozná, nejednou jsem jen kroutila hlavou nad naprosto zbytečnou stupiditou, která nijak příběhu nepřidala. Někdy musíte udělat ze svých postav trochu blbečky, aby bylo co číst a to především v hororech, ale tady to opravdu nebylo nutné, /spoiler: proč si jen tak seděl ve skleníku, WTF, nechat 2 puberťačky a svou kolegyni jít někam samotné jen proto, že lituju své chyby a napravím ji tak, že chcípnu sám ve skleníku ve chvíli, kdy ještě můžu někomu pomáhat???/  stejně tak nebylo nutné, aby se Mia líbala s Antoine, YA může zůstat YA i bez romantické vložky, ZAPAMATUJTE SI TO UŽ VŠICHNI, tady to byly naprosto !!NAPROSTO!! zbytečné řádky, dobré maximálně tak na facepalm.

Když jsem na GR odklikávala, že jsem knížku dočetla, musela jsem hodně přemýšlet nad hodnocením. Bylo to výborné a zároveň dost debilní. Milovala jsem to a nesnášela zároveň. Je to jedna z těch knížek, kterou vám doporučuju přečíst, i když vás zároveň upozorňuji na velké nedostatky, které vás můžou /ale taky ne/ naštvat.

3/5
které tady neznamená jakž-takž
3/5
které znamená boží a hrozné zároveň, které znamená 5 a 1 zároveň.

Žádné komentáře:

Okomentovat