"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

pátek 17. července 2015

Paprika

PAPRIKA
JASUTAKA CUCUI
nenenee nemůžu se dívat na "Cucui"
YASUTAKA TSUTSUI
-
Čteno v červnu 2015 česky
-
Originál KNIŽNĚ vydán v roce 1993 (Papurika)
Česky vyšlo v roce 2013

Pokud chcete vidět odrazující obal, hleďte:


Zde můj oblíbenýýýý:




Jestliže jste políbení milým anime, nebude pro vás asi Paprika žádnou neznámou. Jako předloha pro anime film sloužila i jeho kniha "Dívka, která cestovala časem" - CSFD teda říká proskočila, ale to nevadí :) Jeho knihy sloužily i jako předlohy k různým filmům, které jsem neviděla, ale jak Paprika, tak The Girl Who Leaps Through Time jsou skvělé filmové animačky. Jen díky tomu, jsem dala Tsutsuim další šanci.

Mám to s ním složité.
Jeho Peklo bylo skvěla nepsané, ale zdálo se mi hrozně nedokončené.
U Konce stříbrného věku jsem myslela, že chcípnu nudou už na prvních stránkách a nikdy jsem se nedostala ani do čtvrtiny. Zkrátka jsem si ho dala do škatulky: "Promiň, ale už ne."

Jenže pak jednoho dne Odeon zveřejnil, že vydá Papriku!!! Vůbec jsem netušila, že to je podle knihy, (nevzdělanec), ale více mě šokl spisovatel, který byl uveden jako autor - TSUTSUI. Ten s těmi nic moc knížkami? Ten???

Bylo jasné, že podlehnu, ale odhodlávala jsem se docela dlouho.

Nakonec se mi ale Paprika velice zalíbila! Toho odkládání však nelituji. Musíte na ni mít zkrátka náladu, je to dost psycho jízda, místy nebudete vědět, kde vám hlava stojí, ale počkat... to už předbíhám. Ze začátku se pěkně seznámíte s přístrojem, díky kterému je možné vstupovat do snů (Inception much?), zjistíte jak tento přístroj může pomáhat psychiatrům, komu se to nelíbí a tak dále. Zkrátka spousta intrik na vyhlášené klinice.

Toto prostředí mě zajímá, takže mě nijak nenudilo, že ze začátku se vlastně nedočkáte žádného většího tripu, ale spíše lehkého sci-fi (opravdu lehkého) s trochou sexu. Právě naopak, oddechla jsem si, páč číst totální ujetost celých 324 stránek by asi byla nuda.

V knížce je spousta postav, které budete velice pravděpodobně chtít zabít za jejich názory, ALE i tak mi nekazily děj, naopak tam skvěle zapadly. Ze začátku jsem se teda trochu ztrácela v tom, kdo je kdo, ale docela rychle se to všechno utřepe a můžete se soustředit na děj, který když nebudete vnímat, může vám nenápadně utéct do neznáma (a vás nechat navždy uvíznuté v paranoidním vesmíru, takže čtěte na vlastní nebezpečí!)

Co mě nadchlo nejvíce bylo právě to, že v knížce se vám toho dostane hodně.
Umí být akční, vážná, děsivá, ujetá, detektivní a mi se tento mižmaž vážně líbil.

Až budete mít chuť na něco speciálního, tak Paprika vás v tomto ohledu nezklame, bez ohledu na to, jak se vám ve výsledku bude líbit. Na druhou Papriku jen tak nenarazíte. Pro mě to je zatím první knížka od Yasutaky, s kterou pro mě nebylo těžké vyjít a ani mě neopustila uprostřed ničeho. Přesto si myslím, že pro spoustu lidí, bude hůře zkousnutelná.

Za mě však díky, že existuje tohle anime, jinak bych už měla Tsutsuiho pohřbeného v sekci - never ever pane, never ever... Takhle jsem zvědavá, jestli se k nám někdy třeba dostane i slečna hopsající skrz čas! Dokonce zvažuji, zda znovu nezkusit vraždící stařečky (aneb Konec stříbrného věku) 

4/5

2 komentáře:

  1. Papriku jsem si opravdu chtěla pořídit, hlavně kvůli úžasnému anime, ale vzhledem k extrémně nevzhledné obálce sháním spíš anglickou verzi. Celkově se mi japonští autoři čtou lépe v angličtině, než v češtině.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi asi ani ne, protože Murakamiho jsem četla v češtině i angličtině a od té doby přemýšlím, kdo je vůbec murakami, protože ten styl mi přišel extrémně rozdílný :D

      Vymazat