"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

sobota 30. května 2015

Croak

CROAK (CROAK #1)
GINA DAMICO
-
Čteno v dubnu 2015 anglicky
-
Originál vydán v roce 2012
Česky zatím nevyšlo
-
Když pošlete zuřící puberťačku na vesnici, ať se uklidní, je tady jistá možnost, že z ní bude smrtka.



Ve skutečnosti je tohle vykecávání o celé sérii (bez spoilerů)




Začala jsem ji číst, protože to každý druhý přirovnává k seriálu Dead Like Me.
Prosím ne.
Vymažte si tuto informaci z hlavy - pro své vlastní dobro. Ano, jsou tam smrtky, ale to je asi tak vše.

Právě i proto jsem měla s prvním dílem dost problémy.
Vezmu to popořádku.
Lex je spratek, který kouše do spolužáků, protože jsou hrozně zlí a nadávají ji. Je temperamentní, zuřící a agresivní. Teda... v první kapitole.

Nebudu lhát, Lex není naprostý andílek, nenechá si tzv. srát na hlavu, je dost tvrdohlavá, ale vše co udělá podtrhuje to, že není žádný spratek. Naopak má se zbytečně agresivními a zlými lidmi sama problém a začátek je nastrčený akorát proto, ať má strýček Mort důvod si ji odvést do zapadákova na převýchovu. Takže chtěli jste divokou hrdinku, která bude tak trošku záporačka? To máte smůlu.

Lex má představu, že bude celé léto kydat hnůj. Namísto toho dostane do ruky USB kosu a začne plnit nové životní poslání - začne být smrtkou.

Lex má skvělý smysl pro humor, takže se občas zasmějete, ale samotná knížka mi jako celek nějak nadstandardně humorná nepřišla. Nejednou jsem si říkala, že by Croak slušela spíše ich forma, určitě bychom se pobavili ještě více. Na druhou stranu jsem si také nejednou uvědomila, že by mi ich forma vzala pár skvělých momentů.

V dubnu jsem přečetla celou Croak sérii a hodnocení pro první až třetí díl jsou:
Croak 3.5/5
Scorch 4/5
Rogue 3/5

U Croak jsem měla příliš vysoká očekávání (kvůli přirovnání k Dead Like Me, jak jsem již psala. Na druhou stranu, proč jsem očekávala Dead Like Me, když jsem věděla, že žánr je YA? Moje chyba!). Navíc obsahuje jednu z těch trapnějších romantických zápletek (nesnáším tě/miluju tě - málokdy, jen velice málokdy jsou tyto zvraty překvapivé - tady jasně víte, že se budou zbožňovat hned při jejich prvním setkání - málokdy jsem schopna tento vztah pak akceptovat a to, že takovému vztahu fandím je už úplně raritní úkaz). I tak si vysloužilo 3.5. Takže za mě dobré :)
Každopádně Scorch mě dostalo. Bylo plné překvapivých zvratů, byla to jízda. Navíc jsem pro své vlastní dobro vyřadila za hlavy Dead Like Me přirovnání a namluvila mozku, že Lex a Driggs vůbec neměli "hate you" začátek, přestala jsem očekávat ultra morbiditu. Byla jsem docela nadšená.
Rogue zase poněkud kleslo, protože jste z neobyčejné série spadli zpátky do YA, které potřebuje vyvrcholení celého toho dramatu a příběh začíná být důležitější než postavy (teda alespoň mi to přišlo), což zrovna u této série byla hodně velká  škoda.

Proč si to přečíst:
Mezi YA málokdy najdete něco originálnějšího a tohle bylo, i přes nejeden YA stereotyp, pořád dost zajímavé.
Pokud nemáte rádi ultramorbidní věci, ale dali byste si něco temnějšího, tak po Croak můžete klidně sáhnout. Zřejmě tam bude několik momentů, které nebudou úplně ve vaši komfortní zóně, i tak nečekejte nic drastického.

Žádné komentáře:

Okomentovat