"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

sobota 31. ledna 2015

Podivný případ se psem

PODIVNÝ PŘÍPAD SE PSEM
MARK HADDON
-
Čteno v lednu 2015 česky
-
Originál vydán v roce 2003 (The Curious Incident of the Dog in the Night-time)
Česky vyšlo v roce 2003
-
Knížka, jejíž kapitoly jsou očíslovány jen prvočísly.
Knížka, která má přílohu v podobě matematické úlohy.

Knížka, jakou jste ještě nečetli!





Další výběr z TBR plechovky.
Přihrává mi samé dobré knížky!

Taky milujete zajímavé vypravěče? Konkrétně tuto knížku pro vás "napsal" autistický chlapec Christopher.
Není to tak dávno, co jsem tady vychvalovala Růži pro Algernon a ještě před tímto blogem jsem si zamilovala i Chlapce v pruhovaném pyžamu (tady si teď nejsem jistá, jestli to není jen vyprávěno z jeho pohledu, nicméně započítám to tady)  či Pokoj. Pokud jste cokoliv z této party knížek nečetli, neváhejte! /pokud vás napadá jakákoliv knížka z tohoto soudku - jedno, zda v angličtině či češtině - neváhejte a pište komentář s názvem díla!/

A teď zase zpátky k podivnému případu! Často vidím knížku označenou jako "detektivka", ale rozhodně nečekejte žádného Nesba. Dokonce si troufám tvrdit, že pokud byste byli přichystáni na napínavou detektivku, dostavilo by se k vám zklamání. Já si na detektivky nepotrpím, tudíž mě naopak příjemně překvapilo, že nejde jen o hledání vraha patnáctiletým Chrisem.
Pro něj není vůbec jednoduché chápat lidi. Učí vás říkat pravdu, i když ji nechtějí slyšet, používají podivné metafory, hodně mluví, i když nepoužívají slova, zkrátka přiznejme si, že občas nedáváme smysl. Nicméně s ním to taky není jednoduché, dělá hlouposti a nemá rád, když na něj ostatní sahají.

Tomuto klukovi se jeden den přihodí něco nečekaného. Na zahrad najde psa propíchnutého vidlemi. Slibuji, že toto je nejvíc morbidní věc v celé knížce a naštěstí není popsána nijak detailně (přeci jen knížku vidíte často zařazenu mezi literaturu pro děti). Když jste fanoušci Sherlocka a najdete propíchnutého psa, co musíte udělat? Najít vraha přece! A Chris nejenže se pustí do pátrání, taky o tom napíše knížku. V psaní mu pomáhá paní učitelka, takže si můžete udělat také představu o tom, v čem ho popostrkuje "správným" směrem.

Musím přiznat, že ze začátku jsem měla trochu problém s tím, že se spoléhalo jen na vypravěče a příběh byl zcela vedlejší. Každopádně tato část pomine a vy se ocitnete uprostřed dramatu, které vnímáte skrz Christophera. Úplně klidně se stane, že uprostřed zajímavé části, začne vykládat o astronautech a vy jen netrpělivě čekáte, kdy se zase vrátíte zpátky do příběhu. Trošku lžu, nebyla jsem úplně netrpělivá, protože, i když Chrisovy zrovna utekly myšlenky mimo, četla jsem každé jeho slovo se zájmem. Oceňuji, že právě díky těmto odběhům, které vám mají přiblížit Chrisovo přemýšlení, se dozvíte spoustu zajímavostí nejen z matematiky, ale taky si prohlídnete plánky, zjistíte jak nezabloudit a spoustu dalšího. Samozřejmě při tom vyřešíte nejednu velkou záhadu.

Prvočísla jsou to, co zbyde, když odstraníte všechna pravidla. Já myslím, že prvočísla jsou jako život. Jsou velmi logická, ale pravidla pro ně nevymyslíte, ani kdybyste nad nimi strávili všechen čas.

Autor se nesnaží přikrášlit Chrisovy sociální schopnosti a přestože vy vidíte, co se zrovna děje třeba s jeho tátou, pro něj je důležitější, ať má na večeři fazole. Toto knížce přidává na originalitě, běžně postavy přemýšlí nad ostatními nejen ve vztahu k sobě, ale i ve vztahu z jejich potřebami. Občas mě to naplnilo smutkem.

Samotný případ není tak zajímavý, jako to, k čemu všemu pátrání Chrise dovede.
Budete se bavit, vydáte se na dobrodružnou výpravu do Londýna, objevíte Conwayovy vojáky a já i smutnila.

Knížky v tomto stylu patří mezi rychlé čtení, takže i kdyby se vám nelíbila tak, jako se líbila mi, nebudete litovat, že jste nad ní trávily spoustu dní, klidně to může být jednodenní záležitost.
Trošku fňukám, že máme v Ově neustále vyprodané divadelní představení a je mi líto, že nemám Broadway za rohem (fotky z jejich představení jsou úchvatné, pokud vás to zajímá, klikejte TADY).

Nebylo pro mě jednoduché srovnat svůj názor na tuto knížku "do latě", je to totiž přesně ten typ knihy, kdy chcete ostatním říci co nejméně, aby sami objevili, co se v ní skrývá.

Tímto vás nabádám. Obětujte krátkou chvíli této knížce a rozhodně se nenechte odradit občasným zařazením mezi dětské knížky. Myslím, že děti spoustu náznaků na život mimo Chrise úplně nepochytí, škoda, že jsem ji nečetla jako malá, líbilo by se mi srovnat, jak jsem ji vnímala předtím a teď ^_^

4,5/5

Na závěr bych ještě chtěla ukázat dvě mé oblíbené obálky (my jsme se podle mě moc nevytáhli)

Má nejoblíbenější <3
Asi ta nejklasičtější a nejznámnější.



Žádné komentáře:

Okomentovat