"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

úterý 27. ledna 2015

Labyrint: Útěk

LABYRINT: ÚTĚK (Labyrint #1)
JAMES DASHNER
-
Čteno v lednu 2015 česky
-
Originál vydán v roce 2009 (The Maze Runner)
Česky vyšlo v roce 2014
-
Placeři, frasáci, čóni, plopáci



Thomas se ocitne v kleci, která jej veze vzhůru. V cíli jej čeká překvapení - spousta podobně starých chlapců, kteří vykřikují nesmyslná slova jako "báža", "frasák" a podobně. Na tento slang si budete muset zvyknout, jelikož vám bude dělat celou knížku společnost (je však velice jednoduché jej nenávidět).

Dříve než jsem si přečetla knížku, šla jsem s mým milým do kina na film.
Byl dost hrozný a vlastně mě ani nějak extra nezaujal námět. Nicméně Kf se pořád plácal do čela, jak to bylo v knížce úúúplně jinak (nese filmové adaptace knížek hůře než většina lidí a víte jak hrozně to nese většina lidí). Vypadal, že vážně trpí. Řekla jsem si tedy... tak si to taky přečtu!

Film mi určitě dal spoustu zpětných uchechtnutí nad tím, jak byly snad všechny události naprosto přetvořené (například nalezení vodítka k labyrintu pomocí čidla z mrtvého rmuta mě zpětně pobavilo asi nejvíce) a musím uznat, že knížka byla lepší, ale MNOHEM LEPŠÍ? To asi ne.

Většinu knížky se vůbec nic zajímavého neděje. Oceňovala jsem, že systém na place byl mnohem inteligentnějším než jsem po filmu čekala, ale jinak J. Dashner neustále dokola omílal ty samé věci. Možná byl nadšený z toho, jak supr alternativu světa pro svou dystopii vymyslel, ale přiznejme si, že se ve výsledku nejednalo o nic světoborného. Určitě o nic, co je potřeba sáhodlouze dopodrobna vysvětlovat na každém kroku pořád dokola. Ano, chápu, běžci jsou supr, na jatkách to je opruz, okolo jsou vysoké stěny a hýbou se, dál?

K této čistě klučičí partičce však jednoho dne přijede v kleci holka! Navíc je v bezvědomí a dle papírku, který svírá v ruce, je jasné, že se jedná o posledního obyvatele placu!

Asi to má lidi vyšokovat, nicméně už tak mi přišlo, že tam je kluků přebytek (možná jen pofilmový syndrom), a že jsou až příliš smíření se svou situací, tudíž podle mě byla Teresa více než potřebným spouštěčem paniky. Jinak bych se unudila k smrti.

I tak je děj velice pomalý a doopravdy zvědavá jsem začala být až na konci.
Musím ocenit, že prostředí bylo vymyšlené dobře. Zbytečné nimrání se v tomtéž jsem již zmiňovala, ale svět podle mě do sebe zapadal.
Byla jsem ráda, že je knížka velice čtivě napsaná, takže i když mi přišla místy dost nudná, nemusela jsem se jí prokousávat několik dní a měla ji rychle za sebou.

A světe div se! I přes neustálé stěžování si, že mě to fakt nebaví, mě posledních pár stran (skoro doslova) navnadilo na další díl. Ono by se to mohlo rozjet, ne že ne!

Věřím, že tento díl, byl jen nudným začátkem něčeho epického a jestli ne! Tak to vlastně ani nevadí, jelikož to bude rychlovka :)

Pokud patříte mezi jedince, kterým se líbil film a ještě jste se ke knížce nedostali, tak do ní rozhodně běžte, budete NADŠENÍ. Filmová parta je mnohem primitivnější a myslím, že v knížce opravdu oceníte jejich -ne-úplně-mírný- nárůst inteligence.

Máte však na svém to read listu nekonečně mnoho dystopií? Zkuste přednostně ty!
Nedá se říct, že vyloženě není o co stát, každopádně vám ani nic skvostného neutíká :)
Ale jak už jsem řekla - poslední stránky naznačují, že nás v dalších dílech čekají velké věci. Kdo ví, třeba Útěk nebyl úplnou ztrátu času. Navíc - vyloženě hloupá knížka by mě na další čtení rozhodně nenalákala, jsem akorát přísná v hodnocení. Dneska jen:

2/5

... jak to dopadne příště, to se uvidí.

7 komentářů:

  1. Ja som z knihy tiež nebola nadšená ako väčšina, prišlo mi to ako dosť priemerná kniha. Nezaujala ma. Nie som si istá, či chcem čítať pokračovanie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím pokračováním mám právě trošku dilema :) Nesmím to moc odkládat, jinak se mi do něj vůbec nebude chtít, teď jsem ve fázi, kdy mě to docela zajímá!

      Vymazat
  2. Sice máme každá odlišný názor, ale rozhodně ten tvůj respektuji :) Moje kamarádka se koukla na film a po půlhodině to vypnula. Páč jí to připadalo nelogické a nudné. Já jsem moc natěšená na druhý díl, ale nevím, jestli nebudu náhodou zklamaná...

    OdpovědětVymazat
  3. Nejspíš patřím k jedincům, které film i kniha nadchla:) Film doteď patří k jednomu z mých nejoblíbenějších a i když se kniha v jistých ohledech lišila, tak jsem filmové zpracování rmutí nory uvítala o hodně víc než to, které bylo v knize. Samozřejmě respektuji všechny názory:)) Sama bych asi řekla, že celou tuto "sérii" buď můžete milovat nebo nenávidět:) Každopádně článek byl super! Ráda si přečtu všechny názory!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha vs. film mám právě naopak, nápady v knížce mi přišly zajímavější :) Pravda, že autor má svůj styl psaní, který není úplně tuctový (zvášť co se týče např. navnazování atmosféry), a to pak je vždycky riziko, že jedni to budou nenávidět a druzí milovat. A to je podle mě dobře :)

      Vymazat
  4. Áno, no, aj keď som sa zaprisahala, že dystópie si už kupovať nikdy nebudem (ha-ha), tak sa do toho pustím. Poctivo čakám na slovenské vydanie a ešte som si ani nepozrela film... ale námet sa mi celkom pozdáva, takže keď ti tu prídem v septembri plakať, že som ťa mala počúvnuť, potom mi len povedz: Ja som to hovorila :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeji ti, ať je tvůj pocit po dočtení spíše takový, že si budeš gratulovat a říkat si: ještěže jsem ji neposlechla :)

      Vymazat