"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

pondělí 3. listopadu 2014

Nonstop knihkupectví pana Penumbry

NONSTOP KNIHKUPECTVÍ PANA PENUMBRY
ROBIN SLOAN
-
Čteno v říjnu 2014 - česky
-
Originál vydán v roce 2012 (Mr. Penumbra's 24-Hour Bookstore)
Česky vyšlo v roce 2013
-
Googláci, zašifrované knihy a navrch sen každého knihomola: nonstop knihkupectví!
Není divu, že si kniha vysloužila tolik pozornosti.


Černé oblasti jsou mild spoilery, beware!



 Clay si najde práci v knihkupectví. Není to jen tak ledajaké knihkupectví. Za prvé je otevřené nonstop, za druhé jsou návštěvníky podivuhodní členové čtenářského klubu, kteří si chodí vypůjčovat knihy, které dle všemohoucího internetu neexistují a co více - Clay si má o každé návštěvě takového člena psát pečlivě zápisky o jejich vzhledu a chování.

Samozřejmě, že Clay má zakázáno do knih vzadu, knih, které si podivíni vypůjčují, nahlížet. Co by to však bylo za knihovníka bez trošky zvědavosti! Nakoukne a k jeho překvapení jsou knihy plné, pro něj nesrozumitelných, šifer.

Je to vskutku geniální. Vše, co bych chtěla v jedné knížce. Tajné společenství, které pojí láska ke knihám? Vždycky jsem doufala, že nějaké takové existuje /jaké zklamání, že nakonec vlastně ani nešlo o lásku ke knihám, fňuk/. Navíc luští nějaké tajemství?! Skvělé. Knihy, dobrodružství a navrch spousta keců o amazonu, googláctví, to musí potěšit každého člověka, částečně žijícího na internetu, že ano.

Clay se do luštění pustí se svými kamarády a moderní technologií s maximální vervou.
Vše jde jako po drátkách, až jsem byla na Sloana naštvaná, že mě nechce nechat si to užít.
Nemáte příliš možností bádat sami, postavy, poněkud nezajímavé, udělají vše za vás a to překvapivou rychlostí. Ani se nenadějete a jste na konci.

Kniha je velice čtivá, to se ji nedá upřít. Vezme vás sebou, byť jako nezúčastněné, obyčejné čtenáře a nechá vás klidně přejet vaši tramvajkovou zastávku (naštěstí si toho v poslední chvíli všimnete a při vybíhání se, doprovázeni šokovaným pohledem spolucestujících, téměř přizabijete).

Vesměs jsem četla na tuto knihu recenze, které nezněly příliš nadšeně a přesto končily vysokým hodncením. Za mě tak lehce nevyvázne.

Neurazí, ale ani nenadchne.
Velice mi svým - všechno jde jako po másle, připomínala sirotčinec, takže si myslím, že pokud nadšenci do sirotčince oželí fotky, zalíbí se jim i tato kniha (za mě má minimálně zajímavější námět).

Pokud však máte raději knížky, kde jsou hrdinové více zkoušeni, kdy nejde vše tak, jak si zrovna hlavní hrdina usmyslí a vy máte sami šanci vyvíjet své vlastní teorie nad tím, o jaké tajemství se bude nakonec jednat, pak se krátkodobě zabavíte jako já, ale pět ódy zřejmě nebudete.

2/5

1 komentář:

  1. Toto bylo velké zklamání. Miluji knihkupectví, ráda čichám i ke starým knihám v antikvariátech :) a také na základě všeobecného nadšení jsem čekala, že mě to chytne hned od první strany a nepustí, ale očividně už dávno nejsem cílová skupina. No nevadí, znovu se potvrdilo, že nemám číst komerční a všemi opěvované tituly.

    OdpovědětVymazat