"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

pondělí 17. listopadu 2014

Kolíbka

KOLÍBKA
KURT VONNEGUT
-
Čteno v listopadu 2014 - česky
-
Originál vydán v roce 1963 (Cat's Cradle)
Česky vyšlo v roce 1976
-
Atomová bomba, bokononismus a led typu 9
NIC V TÉTO KNIZE NENÍ PRAVDA



Jedna z věcí, kterou miluju na databázi knih je ta, že v bazaru seženete knížky v obalech kdovíjak starého vydání, které byste jinak mohli okukovat jedině na internetu (nebo třeba v knihovně).
Tento kostkový mi přijde naprsto fenomenální!

Tuto knížku mám přečetnou už skoro tři týdny a pořád se nemůžu dostat k tomuto článku.
Lžu. Můžu se k němu dostat, ale zkrátka nevím, jak vysvětlit, co mě na této knize uhranulo. Vzdávám se a napíšu slátaninu náhodných myšlenek, aby Kolíbka nezůstala zapomenuta, protože si to rozhodně nezaslouží!

Přijde mi, že příběh v této knize není tím důležitým, přesto vám ho trochu představím.
Jonáš/John se rozhodne napsat knihu o dni, kdy byla na Hirošimu svržena atomová bomba a měla popisovat, jak tento den prožily významné americké osobnosti.
Mezi ně chtěl Jonáš začlenit i potomky vědce, podílejícího se na vynalezení atomovky, čímž se dostane do absurdních situací, dostane se na ostrov San Lorezno, stane se bokononistou a svědkem apokalypsy.

Zkrátka v této útlé knížečce se toho stane dost!
Především jsem si však zamilovala Vonnegutovy myšlenky. Bokononismus (fiktivní víru, která vás přiměje k přemítání o víře celkově), hrozby, které si lidé sami vytvářejí a mnoho dalšího.

Myslím, že mi v této knížce pořád dost uniklo, i když to nebylo nejrychlejší čtení, měla jsem ji za sebou rychleji, než by si zasloužila a je mým horkým kandidátem na znovupřečtení. Už teď jsem si udělala reread pár náhodných kapitol a stále mě neomrzely!

„,Američané‘,“ řekl, cituje dopis své manželky do Timesů, „,se věčně pídí po lásce v takových formách, jaké na sebe láska nikdy nebere, na takových místech, kde se jim jí nikdy nemůže dostat. Určitě to má něco společného s chabým vnímáním reality.‘“


Díky TBR plechovko, že jsi mi přihrála lísteček s nápisem Vonnegut, hodlám postupně prozkoumat celou jeho tvorbu - snad již brzy.

4/5

2 komentáře:

  1. To vypadá zajímavě! K tvorbě tohoto autora se chci již delší dobu dostat, ale nějak pořád ne a ne se na ni vrhnout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho právě měla taky už "tisíc" let v hledáčku, takže jsem ráda, že jsem si jej vybrala z mé plechovky knížek k přečtení, jinak bych ho pořád odkládala :)

      Vymazat