"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

sobota 22. listopadu 2014

Archiv

ARCHIV (#1)
VICTORIA SCHWAB
-
Čteno v listopadu 2014 - česky
-
Originál vydán v roce 2013 (The Archived)
Česky vyšlo v roce 2014
-
Úžiny a historie.
Mrtví se probouzí a je třeba je dát zpátky do šuplíku.
aneb
Kterak mě nadchlo YA!




Na Hlavním nádraží nám udělali pobočku Levných knih. Vzhledem k tomu, že nás s mým nejmilejším dělí spousta kilometrů, tam jsem docela často. Ještěže to jsou zrovna Levné knihy, ty by mě nemusely úplně zruinovat...
Každopáně Archiv jsem ulovila právě tam.

Na Schwab jsem se chystala déle, neustále ji chváli YA booktubeři a i když jejich úsudek mi není vždy po chuti, pořád to nevzdávám a zkouším jejich oblíbence. Musím říci, že u Schwab jsem se zklamání nedočkala!

Šetnáctiletá Mackenzie je správcem v Archivu. Tedy... spíše správcem pro Archiv, především stráží úžiny a když se náhodou probere některý z mrtvých, ze svého klidného spánku, vrátí jej tam, kam patří - zpátky do poličky. Většinou se jedná o pár mrtvých, nicméně od té doby, co se přestěhovala s rodiči do staré bytovky, má plné ruce práce. Aby toho nebylo málo, stačí ještě zjistit, že starý dům ukrývá staré a děsivé tajemství.

Knížka má spád. Do příběhu jsem se rychle dostala, popisy byly tak akorát - nenudily, ale zároveň byly dostatečné pro to, aby si má představivost dovedla vytvořit živé obrazy interiéru a událostí.

Námět je originální a hlavně jsem při těch všech akcích okolo neměla čas dumat nad tím, jak to dopane, tudíž mi děj nepřišel tak předvídavý (když se nad tím zamyslím zpětně, vím, že některé věci mi mohly dojít mnohem dříve, ale jsem ráda, že jsem si musela počkat na rozuzlení a nepřipravila se tím o skvělý zážitek).

Když jsem Archiv dočetla, málem jsem hned běžela do knihkupectví pro druhý díl. Nakonec má lenost zvítězila a zatím v mé poličce stále není! nad to brzy napravím.

Proč si mě knížka vlastně získala? Kromě výše uvedeného také neobsahuje věc, která mě u spousty YA štve - není překombinovaná, přesto je zajímavá. A hlavně! Kdy naposledy mě nějaký příběh z tohoto žánru přesvědčil o své opravdovosti? Tím nechci samozřejmě říci, že věřím v úžiny, kde někteří z nás pobíhají a chytají nezbedné zesnulé, ale Schwab si svůj svět dobře vymyslela. Nebyl to blábol, který vás nutí zpochybňovat, jak mohlo někoho napadnout, že tohle bude fungovat.

Je snad jasné, že Archiv určitě oporučuji a to nejen fanouškům YA, ale taky každému, kdo se chce občas taky zabavit něčím pohádkovějším.

5/5

Žádné komentáře:

Okomentovat