"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

úterý 30. září 2014

Flowers for Algernon

FLOWERS FOR ALGERNON
DANIEL KEYES
-
Čteno kdy: září 2014
Jazyk: angličtina
-
Originál vydán: 1966
Česky: 2000 (Růže pro Algernon)
-
Tato kniha má kořeny v roce 1959, kdy Keyes vydal Růži pro Algernon jako povídku pro Fantasy/Sci-fi magazín. Povídka se dočkala rozšíření roku 1966. Keyes si tím vysloužil Nebula Award a o mnoho let později i mé srdce, ale vezměme to od začátku!

Jak si můžete všimnout, tak obal, který na mě vykukoval v každého GR listu a motal se mi v doporučných knížkách, je nepřehlédnutelný. Přesto jsem jej z nějakého důvodu ignorovala (má lenost klikat na odkazy je občas dost ostudná). Když jsem tedy jednoho dne měla více času a nálady prozkoumávat další knížky (a riskovat tím další položky do to-read listu), odhodlala jsem Algernona více prozkoumat. Námět mě zaujal a hlavně mě šokovalo, že se jedná o klasické dílo (poněvadž o takových knihách většinou alespoň vím, že existují).

Takže - díky GR, srdíčko!



Charlie je muž s nízkým IQ. Navštěvuje hodiny pro retardované dospělé, kde se učí číst a psát s milou slečnou Alicí Kinnianovou. Je snaživý a věří, že když se naučí číst a psát, bude rozumět všem těm moudrým lidem okolo. Zatím pracuje v pekařství, kde to má rád, má tam své kamarády, s kterými si užije spoustu legrace (ach, mé srdce zase pláče). Charliemu se naskytne jedinečná příležitost stát se prvním člověkem, kterému bude uměle navýšena inteligence.

Pokud prožijete celý život jako (tak trošku) pitomeček, obklopen lidmi, ke kterým vám nezbývá nic jiného, než vzhlížet (což nějak moc neřešíte), tak vás takový experiment musí nadchnout! I přes veškerá svá rizika, ohledně kterých jste varováni (stejně tomu nerozumíte). Charlie začne podstupovat spoustu testů a doufá, že si jej doktor Strauss, psychlog Burt a profesor Nemur vyberou.

Není tajemstvím, že Charlie vybrán bude, a že operace nezůstane bez efektu.

Co je však na této knize krásné?
Keyes mohl napsat knížku, kterou by byl schopný vás psychicky rozložit, ale namísto toho ji nechal napsat Charlieho, jehož jedinečná povaha vás přiměje se i v nejhorších chvílích aspoň trochu usmívat.
Je hodně psychologicky zaměřená. Charlieho vývoj můžete sledovat z mnoha stran. Nejdříve vás uhodí do očí jeho posuny ve vyjadřování, časem jsou ovlivněny i jeho pocity, vzpomínky, reakce.

Vidíte spoustu věcí dříve než Charlie, bylo mi z toho smutno. Prvních několik "kapitol" jsem se skoro modlila, ať má knížka happy end, jelikož jsem se obávala, že něco jiného nepřežiju.
Charlie se ve mě zabydlel. Jakkoliv je to v tomto žánru divné, neměla jsem pocit, že jsem četla fiktivní knížku. Vše bylo skutečné, chování všech postav bylo velice uvěřitelné. Charlie pro mě žil. A já žila s ním. Celou dobu - od dobrosrdečného pitomečka člověka až po nadprůměrně inteligentního muže. Truchlila jsem za něj, těšila se za něj a celkově jsem si to všechno brala více než on.

Speciální malé plus za vedlejší postavu Fay, do které jsem se - jak jinak než - zamilovala.
Velké plus za nevypuštění vztahu mezi testovacími subjekty Charliem a myškou Algernonem.
A největší plus za to, že jsem z této knížky očividně nadšená.

5/5

Žádné komentáře:

Okomentovat