"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

neděle 3. srpna 2014

Ready Player One: Hra začíná

READY PLAYER ONE: HRA ZAČÍNÁ
ERNEST CLINE
-
Čteno kdy: červenec 2014
Jazyk: čeština
-
Originál vydán: srpen 2011 (Ready Player One)
Česky: 2012
-
Měli jsme s mým nejmilejším Kf. randíčko na Letné s Lamčou ^_^ Přemluvila jsem ho, ať se mnou skočí do Levných knih, jen tak mrknout a tam na mě pomrkávalo tohle! Snad každý na booktube tuhle knížku vychvaloval do nebes a já věděla, že jednou ji neodolám, nicméně spíš jsem to viděla jako plán - až nebudu vědět coby.
A tahle kniha mrkala z poličky jen za 40 korun, no neberte to! (Kf. si taky hned přibalil, jeho první návštěva v Levných knihách, takže samé šoky - to je levnější než záchodový papír!)

Takže ano, knížka levnější než záchodový papír za pět hvězd! A neříkám, že na tom nemusí mít i částečně podíl to, že jsem poprvé četla knížku s někým přímo u sebe (aneb tvořím si z něj knihomola juchuchu <3), ale opravdu jen částečným miniaturním drobkem (úchvatným drobkem!)


Takže... když už víme hodnocení a okolnosti, při kterých tato kniha byla čtena, podívejme se na to, o čem vůbec je.

V budoucnu, kdy je svět v úpadku, zemře stvořitel jedné hry - Halliday.
Není to jen tak obyčejná hra, jedná se o epickou virtuální realitu OASIS. Lidé zde utíkají od reality. Vydávají se nejen na dobrodružství, ale také navštěvují školy, zkrátka spousta z nich žije více v OASIS než v samotné realitě.

Mezi takové patří i Parzival (naše hlavní postava!).
Ovšem z poklidného úniku ze světa se stane smrtí Hallidaye hon za pokladem. Halliday totiž odkazuje veškerý svůj majetek tomu, kdo najde "vejce".
Jakožto velký milovník osmdesátek nemůže nechat svůj majetek připadnout jen tak někomu a proto má šanci hlavně ten, kdo se stane chodící encyklopedií na Hallideyovy záliby.
Parzival je zapáleným gunterem (jak se přezdívá lidem hledající vejce) a po pěti letech, kdy už někteří přestávají věřit, že něco jako "vejce" existuje, se konečně začínají věci hýbat - ano, Parzival našel první klíč!
Po vejci jde i velká společnost IOI, která vidí v OASIS skvělou budoucnost pro své podnikání a hrají trochu... drsněji.

Tato kniha je neuvěřitelně živá. Já neholduji popisným knížkám, nicméně tady jsem klidně dvě tři strany popisování herního vybavení přežila - a co víc: dokonce jsem si to užila. Určitě se nedá říct, že bych byla nějaký meganerd, např. s wowkem jsem nikdy nekámošila, protože jsem asi historicky první člověk na světě, kterého zabily mihule na prvním levelu, ale CO SE DÁ DĚLAT.

Něco málo přes pět set stránek sfouknete jako nic. Má to spád, knížka vám dává pocit, že tam klidně můžete žít a i s minimálními znalostmi osmdesátek a základní láskou pro hry se do toho ponoříte.

Mám zažité, že napínavé knížky většinou nerada čtu vícekrát, protože už vím, co se stane a knížka tím ztratí část svého kouzla. Každopádně si myslím, že toto není ten případ.

Ready player one patří do kategorie mininerdgasm. Knížka, v které se rochníte, doufáte ve fanfikce a říkám si - jak jsem vůbec mohla mít pochybnosti?!

5/5

3 komentáře:

  1. OMG tys hrála wowko? Já teda vím, co znamená ta zkratka (protože wowko tvořilo život mých spolužáků na gymplu a vyskytovalo se to minimálně v každé jejich druhé větě), ale nikdy jsem to nehrála :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokus tam proběhl, ale jak říkám... byl velice marný :D

      Vymazat
    2. Lamča, co se jí nechce se přihlašovat: stejně k tobě cítím nezměrný RESPEKT! :D

      Vymazat