"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

čtvrtek 17. července 2014

The Treatment

THE TREATMENT (The Program #2)
SUZANNE YOUNG
-
Čteno kdy: červenec 2014
Jazyk: angličtina
-
Originál vydán: duben 2014
V CZ: XXX
Možná si někdo pamatuje, jak jsem byla nadšená (popř. příjemně překvapená) z The Program, tudíž se není co divit, že jsem sáhla i po druhé (a závěrečné) knize této série.
Spoilery z předešlé knihy níže určitě najdete, takže pokud jste první knihu nečetli, nečtěte ani tento článek ;)

Ještě předtím si všeobecně přiznejme, že by se Young měla vážně zamyslet nad tím, komu svěřuje do rukou rozhodování o tom, jak bude vypadat obálka.
(your cover is TERRIBLE - >>Alaska approves<<)



Sloane a Jamese jsme opustili ve chvíli, kdy se dají na útěk před celým Programem.
V "Léčbě" se k nim přidáme v téměř stejném okamžiku a nedlouho po nás se k nim přidají (spíš - si je k sobě přidají) rebelové.
A radujme se! Vzpoura! Vzpoura! Vzpoura v tomto světě zcela nakloněném pro Program EXISTUJE. Díky! Ne všichni mají vymyté mozky propagandou.
Ach ne... jen další teenageři?

Zklamání postupně přechází. "Léčba" pomalu (ale jistě) řeší mé podivování se nad tím, jak je v prvním díle všechno jednostranné, programu nakloněné. Konečně mám pocit, že tohle je příběh, který by se klidně mohl udát! A miluju to!

Ale počkat! Jedno zklamání upadá, ale kde jsou mé pocity? Proč mi srdce neplesá, proč jim nefandím, proč je nepovzbuzuji: "Milujte se a množte se, hlavně buďte šťastní!" Kam zmizel můj zájem o postavy a proč vlastně jenom čtu?!

Díky téhle knize miluju první díl ještě více.
Vím více o postavách, znám pozadí celého Programu (jakžtakž), miluju Realma, nabádám Sloane, ať není taková drama queen, James je prostě James... S tímhle na vědomí chci přečíst "The Program" ještě jednou!
Ale proč to na mě v tomhle díle nefungovalo? Protože se autorka snažila všechno dovysvětlit a mezitím nechala žít postavy vlastním životem? Sloane, teď buď trochu fňukna, teď ukaž že jsi pořád frajerka. James je boží: ON/OFF.
Chápu, že čtenáři prahli po tom, dozvědět se více (hlavně já!), ale posouvat postavy po šachovnici, tak aby mi zapadli do správného políčka, díky kterému se dozvím něco více, pro mě nebylo to pravé.

Přišlo mi, jakoby Young první knihu žila pro ně, pro hlavní protagonisty. A já vím, nebylo to žádné mistrovské dílo, ale já jsem to milovala! Při druhé začala žít pro nás, pro ty co to budeme číst a přenesla to na mě. Přestala jsem žít pro hlavní protagonisty. Mohlo se stát cokoliv a se mnou to neotřáslo.

Škoda pro sérii (ale sláva pro první díl!)

2/5


Nezbývá než věřit, že v "The Willing" (které mě velice, velice zaujalo) budou tyhle dvě spisovatelské části Young spojeny!
Jestli na to nezapomenu, chci začít zase číst dospělejší knížky (kolikrát jsem to už řekla? A proč mám na stole připraveno "Scarlet" ach ano, mé myšlenkové pochody také vyvolávají spoustu otázek, která vám možná v příštím díle vysvětlím :D)

Žádné komentáře:

Okomentovat