"If you only read the books that everyone else is reading,
you can only think what everyone else is thinking."
-Haruki Murakami "Norweigan wood"

čtvrtek 23. ledna 2014

Eleanor & Park



ELEANOR & PARK
RAINBOW ROWELL
-
Čteno kdy: Leden 2014
Jazyk: Angličtina
-
Originál vydán: Únor 2013
CZ: 2014 (Eleanor a Park)
-
Když jsem začínala psát tento článek, tak jsem úpěnlivě hledala, jak se sakra jmenuje knížka v češtině a překvapilo mě, že ji ještě nemáme o_O O Eleanor & Park jsem četla snad všude a - VŠICHNI TO MILUJÍ.

Kromě toho mě zaujala obálka. Jednoduchá, ale přitom si upoutá vaši pozornost. Zbožňovala bych ji, kdybych to nečetla a nezjistila, že Rowell neustále píše, že je Eleanor tlustá. Ne ZAS až tak tlustá, abyste si nemysleli! Nemůže přece psát o někom extra tlustém, to by nebylo kúl. Je prostě tlustá.
Nicméně tlusté postavy se asi nehodí na reklamní kampaně, takže na každé obálce je Eleanor stejně vychrtlá jako Park. K smíchu!




Uklidněme se nějakým fanartem.
Tato knížka má roztomilé fanarty. Nesnaží se zastírat, že Eleanor nenosí XS (většinou). Buclaté zrzečky, kdo by měl něco proti?


Fanart by Simini Block

Roztomilééé, že ano? Už jsem mnohem klidnější!

Vlastně mám tady spoustu času rozebírat detaily, na které by jinak nebyl čas.
Příběh o dvou outsiderech (not really), kteří se do sebe zamilují.
Příběh o punkrocku a lásce. Nicméně vůbec nečekejte návrat do punkových let (jako já :D). Kdyby to byl příběh o Britney Spears a lásce, tak by se sice změnila věta - Park dal Eleanor kazetu, která obsahovala písničku Oops, I did it again, ale jinak žádné velké změny.

Takže k věci. Proč mám čas rozebírat detaily?
Protože to je extrémně nudná knížka.
Eleanor a Park jezdí v buse, čtou komiksy a zamilují se do sebe (aby měla vůbec knížka o čem být). Pak to je o tom, že jsou zamilovaní.
S Eleanor jsem celou dobu sympatizovala, i když se od začátku nedalo přehlédnout, že je sobec s nízkým seběvědomím. Což vlastně částečně charakterizuje i mě a já se docela dost nesnáším, takže mám právo nesnášet i Eleanor. I HATE YOU, ELEANOR, YOU'RE STUPID AND BORING. … ehm "sympatizovala" jsem s ní, JASNĚ.
Dále Park. Parkovi (napůl Korejec) se občas podařilo na mě působit, jakože nemá naprostý zánět mozku. Taky mě většinu doby zaměstnával tím, že jsem si měnila své představy o jeho vzhledu podle nálady, takže v průběhu se dostalo skoro na každého kpopera, kterého tajně miluju :D
Na konci jsem se dokonce přiměla ho politovat, že se zamiloval zrovna do někoho jako jsem já. Ehm… Eleanor.
Část knihy je vyprávěn z pohledu Parka a část z pohledu Eleanor. To vlastně znamená, že když už se můžeme dozvědět něco navíc o vedlejším rodinném dramatu, tak se raději v klidu odebereme za Parkem a on nám povykládá, jak zrovna myslí na Eleanor.

Knížka má několik rozkošných momentů! Myslím, že jako film by to mohlo být i docela roztomilé. Je zde spousta quatable momentů, které, když si je z odstupem času přečtu, ve mě budou vyvolávat nepochopení, proč jsem tu knížku TAK MOC neměla ráda.

Note for me:
Takže, drahé Tvídě, pamatuj si - tato knížka se vůbec nedokázala dostat pod tvou cynickou slupku. Bylo jim šestnáct a zamilovali se do sebe tím, že VEDLE SEBE SEDÍ v autobuse a ONA MU ČTE PŘES RAMENO. Ani na sebe nemluví, jenom ses nudila a zpívala sis Marinu, protože ano, tak moc tě to nezajímalo, že jsi měla čas si zpívat. Možná kdyby jim bylo místo šestnácti třeba osm, tak by to byla mnohem realističtější romance (je možné znásilnit někomu ruku?).
Ale taky jsi díky tomu objevila >>tento mix<<, který se ke čtení této knížky hodí ještě více než Marina, takže sis pak zpívala i něco jiného a připomnělo ti to, že jsi tak tisíc let neposlouchala White Stripes.


"Eleanor was right. She never looked nice. She looked like art, and art wasn't supposed to look nice; it was supposed to make you feel something."

O tom mluvím, zní to krásně, ale prostě to na mě v kontextu celé knihy vůbec nezapůsobilo.
Konec šel už úplně mimo mě.
Eleanor se začne bez varování chovat naprosto nelogicky a nesmyslně, silně nepochopitelně.
Mou nejsilnější emocí byla radost, že jsem dočetla poslední stránku.

1,5/5

Žádné komentáře:

Okomentovat